Dag 8 A Rúa- Santiago de Compostela - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Ciel Zaat - WaarBenJij.nu Dag 8 A Rúa- Santiago de Compostela - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Ciel Zaat - WaarBenJij.nu

Dag 8 A Rúa- Santiago de Compostela

Door: Ciel en Jurrie

Blijf op de hoogte en volg Ciel

03 Oktober 2017 | Spanje, Santiago de Compostella

Wat een super hotel hadden we gister! 1 ster, maar de kamer, de tuin het diner zowel als het ontbijt, alles was perfect!
Vanmorgen om 5 voor half 9 op pad.
Heel apart dat dit de laatste dag wordt.
Weer een prachtige route met heel veel eucalyptus bomen. Stiekum wilde ik wel een takje mee als aandenken en Jur zou dat wel even pakken ..... Helaas was er een draadje aan de kant op enkelhoogte: daar lag Jurrie. Wél een vieze knie, maar gelukkig niets bezeerd en het takje was in ons bezit!
Het weer is prima, geen mist , wel bewolking tot half 12. De temperatuur loopt snel op.
We komen veel bekenden tegen en iedereen heeft er zin in. We zijn snel in O Pedrouzo, we dalen snel af en dan nog een steile klim naar de Alto de Barreira. Het lopen gaat goed, wat niet gezegd kan worden van iedereen. Om half 1 zijn we al op de Monto de Gozo, de berg van de glimlach. Vroeger konden de pelgrims hier vanaf de stad zien en dat gaf vleugels....
Na een stempel lopen we tot vlak vóór Santiago, eten daar nog een broodje en dan de stad in! Om kwart over 2 staan we op het plein bij de kathedraal, we zijn er!
Geweldig, het is erg warm op het plein en we gaan na het maken van een foto van de in de steigers staande kathedraal én van onze voeten bij de schelp, naar het pelgrimsbureau om ons certificaat te halen. Om half 3 staan we daar in de rij en om 4 uur zijn we eindelijk aan de beurt!!! De stemming in de rij is echter prima, het hoort erbij om nu geduldig het begeerde certificaat te halen.
Verschillende medelopers komen we nog tegen en we zjn allemaal blij.
We zoeken ons hotel dat vlak bij de pelgrimspoort de Porta do Camiño ligt en checken in.
Dan gaan we terug, komen nog meer vrienden tegen, bezoeken uiteraard de kathedraal en gaan langs het beeld van Jacobus om dat te omarmen en de zegen te vragen over de reis.
Pas als de trap is beklommen en het beeld van de apostel is omarmd is de pelgrimstocht voltooid! In de crypte onder het altaar rust het vermeende gebeente van de heilige, dus dat bezoeken we ook nog.
Morgen blijven we nog hier in Santiago.

• 03 Oktober 2017 - 18:52

Trudy Van Kouwen:

Hoi Ciel en Jurrie, van harte proficiat. De eindstreep gehaald. Goed hoor. Nu lekker uitrusten. Groetjes Wouter en Trudy.

• 03 Oktober 2017 - 18:53

Lies:

Wat een ervaring. Zo bijzonder....
    Jullie verhalen, fijn dat ik via
    de mail mee mocht genieten.
    Nog een fijne dag morgen. Lfs. Lies.

• 03 Oktober 2017 - 19:00

Dicky:

Te oordelen naar jullie enthousiaste beschrijvingen hebben jullie een fantastische reis hebben gehad, op de buikklachten en een struikelpartij na.
    Ik ben benieuwd naar de verhalen" live" a.s. zaterdag.
    Geniet nog van Santiago en alvast een goede terugreis , donderdag.

• 03 Oktober 2017 - 19:12

Toon En Diny:

Proficiat, de eindstreep gehaald! Dat zal een heerlijk voldaan gevoel geven waar jullie hopelijk nog lang op kunnen teren. Lekker uitrusten nu, een goed restaurantje zoeken en een glas wijn drinken op jullie prestatie. Geniet nog een dag van de stad Santiago en daarna een goede en veilige terugreis gewenst. Lieve groet. Toon en Diny

• 03 Oktober 2017 - 19:14

Angele:

Stiekem moest ik steeds even mail checken om te kijken of er al een eindbericht van jullie was.....
    Stond ie in" ongewenste mail".... nou echt niet. Meer dan welkom jullie berichten.
    Elke dag een prachti verslag van jullie unieke tocht.
    Moge de omarming en deze locatie met een verre geschiedenis jullie de zegen brengen om op de ingeslagen weg een begaanbaar pad te mogen bewandelen.
    Het zij jullie zo gegund!
    Geniet van alle fijne ontstane vriendschappen en van de dag die nog voor jullie ligt, om in alle rust alle indrukken nog eens de revue te laten paseren.....
    Heel veel liefs van Fred en Angele

• 03 Oktober 2017 - 19:22

Fien:

He luitjes, proficiat, jullie hebben het gefikst. Had ook niet anders verwacht.✊
    Geniet nog even na

• 03 Oktober 2017 - 19:29

Ottolien:

Ciel en Jur, wat een prestatie! Ik heb met jullie meegeleefd. Van harte gefeliciteerd met het behalen van deze prachtige pelgrimstocht!

Fijne dag morgen,

tot snel,

Ottolien

• 03 Oktober 2017 - 19:54

Henk:

OP een kloostermuur in Toledo (13 eeuw) staat:

Wandelaar,je voeten zijn de weg en niet meer dan dat.
    Wandelaar, er is geen weg, de weg ontstaat al gaande./
    Al gaande ontstaat de weg en als je achterom kijkt
    zie je het pad, dat je nooit meer kunt gaan.

Doel bereikt!! Proficiat
    Doel bereikt? Vada con Dios.

• 03 Oktober 2017 - 20:01

Barbara:

Hartelijk gefeliciteerd met het behalen van jullie tocht der tochten!
    Geniet nog even morgen van een laatste rustige dag.
    Tot donderdag
    Groetjes
    Barbara

• 03 Oktober 2017 - 21:04

Olga:

kan me het gevoel zo voorstellen dat je de eindstreep hebt bereikt en in de kathedraal bent !
    een intens gevoel van ja wat eigenlijk ? Geluk ? ja misschien is het een geluksgevoel.lieve groet Olga

• 03 Oktober 2017 - 21:10

Marianne:

Gefeliciteerd! Een hele prestatie hoor

• 04 Oktober 2017 - 09:14

Paul Van Son:

Ik ken het voldane gevoel van de tocht te hebben volbracht. Ik heb met Ed 2 uur gestrekt op het plein gelegen en daarna hebben we de lekkerste biertjes ooit gedronken. Goed gedaan. Geniet nog maar even in Santiago de Compastela.

• 04 Oktober 2017 - 10:33

Ria Van Hienen:

Ciel en Jurrie, Proficiat.
    Welkom thuis, Jan en Ria